Sporten met incontinentie: een uitdaging of geen probleem?

0
84
Sporten met incontinentie: een uitdaging of geen probleem?

Incontinentie is een veelvoorkomend probleem, zeker als je ouder wordt. Toch durven veel mensen niet te sporten omdat ze bang zijn voor ongelukken. Is sporten met deze conditie echt zo’n probleem? Er zijn genoeg mogelijkheden om te blijven sporten als je lijdt aan incontinentie. Lees in dit artikel alles over sporten met deze medische aandoening en ontdek hoe je problemen verholpen zullen zijn.

Wat incontinentie inhoudt

In de eerste plaats is het belangrijk om te weten wat incontinentie inhoudt. Het is een aandoening waarbij je ongewild urine verliest. Dit kan soms in kleine beetjes zijn, maar ook in grote hoeveelheden. Het is een probleem dat vooral veel oudere mensen hebben, maar jonge mensen kunnen er ook last van hebben.

Incontinentie is niet ergens specifiek aan toe te schrijven. Er zijn verschillende oorzaken van deze medische aandoening, zoals een verzwakte bekkenbodemspier, een overactieve blaas of een aandoening aan de prostaat. Ook een zwangerschap of bevallingen kunnen ervoor zorgen dat je last krijgen hiervan. Soms is het ook simpelweg erfelijk en heb je het dus van je ouders of grootouders meegekregen.

Waarom sporten met incontinentie lastig lijkt

Ten tweede is het zaak om te begrijpen waarom sporten met incontinentie lastig lijkt. Dit is vaak omdat je bang bent voor ongelukken. Als je bijvoorbeeld hard gaat rennen, kan dit ervoor zorgen dat je meer last hebt van urineverlies. Ook als je in een groepsles sport, zoals bijvoorbeeld yoga of pilates, wil je niet dat anderen weten dat je deze aandoening hebt. Dit kan namelijk erg vervelend en gênant zijn.

Daarnaast is er ook het probleem dat je niet weet welke sporten geschikt zijn als je incontinentie hebt. Sommige sporten, zoals bijvoorbeeld hardlopen of tennis, lijken heel erg veel druk op je blaas te leggen. Dit kan ervoor zorgen dat je meer urine verliest en dus ongelukken krijgt.

Manieren om incontinentieproblemen met sporten te beperken

Tot slot zijn er verschillende manieren om ervoor te zorgen dat je incontinentieproblemen met sporten beperkt blijven. Allereerst is het essentieel dat je de juiste kleding aanhebt. Dit hoeft niet per se speciale sportkleding te zijn, maar wel kleding die niet te strak zit en gemaakt is van ademende stoffen. Zo voorkom je dat je transpireert en daardoor meer urine kwijtraakt.

Ook is het van belang om voldoende te drinken voordat je gaat sporten. Dit zorgt ervoor dat je blaas niet overactief wordt en dus minder snel urine zal verlieszen. Daarnaast is het belangrijk om na het sporten even naar de wc te gaan, zodat je geen last krijgt van een ongelukje.

Als je incontinentieproblemen met sporten echt lastig vindt, kan het ook helpen om incontinentiemateriaal van TENA of een speciale broek aan te trekken. Dit zijn kledingstukken die ervoor zorgen dat je minder snel problemen ervaart zoals urineverlies.

Al met al is sporten met incontinentie geen probleem als je de juiste maatregelen neemt. Zo voorkom je ongelukken en kun je toch blijven doen waar je van houdt.