Veelvuldig gebruik van je snowboard kan resulteren in beschadigingen van belag en staalkanten, variërend van kleine krassen tot grote, gapende groeven. Om verdere schade aan je board te voorkomen, moet je de tijd nemen om je board in een zo goed mogelijke conditie te houden.

Thuis repareren of bij een snowboard winkel?

Je zult nog verbaasd zijn over de onderhoudswerkzaamheden die je makkelijk zelf kunt doen.In ieder geval kun je al het basis onderhoud, preparatie en wat reparaties aan je board thuis doen, mits je gebruik maakt van het juiste gereedschap.Let wel; heeft je snowboard serieuze schade opgelopen zoals diepe groeven in je belag, dan is het beter om de reparatie over te laten aan de professionals en kun je je board beter naar een snowboard shop brengen.

Bol of hol belag

Het belag van je snowboard moet helemaal plat zijn en niet rond (behalve dan natuurlijk waarbij er opzettelijk door de fabrikant een afwijkende belag structuur is aangebracht die behoren bij de eigenschappen van je board).Als je staalkanten op sommige plaatsen hoger zijn dan je belag, dan is je belag op die plaatsen weggesleten (hol).Aan de andere kant als je staalkanten lager liggen dan je belag dan is je belag bol. Het makkelijkste om de toestand van je belag te controleren is om er een volkomen plat voorwerp (bv metalen winkelhaak of een lange onbeschadigde wax scraper) op je belag te leggen. Kijk vervolgens langs je belag en controleer of er licht doorbreekt op bepaalde plekken waar je het platte voorwerp tegen het belag aan drukt.

Bol of hol belag zijn niet makkelijk en soms ook helemaal niet meer te repareren. Het is verstandiger om grote afwijkingen niet zelf op te lossen maar dit aan een snowboard shop over te laten. Als je dit toch thuis gaat proberen met wat vijlen en schrapers, dan zul je zien dat je uiteindelijk meer schade toebrengt en de kans is groot dat je je board wellicht onherstelbaar beschadigd.

Repareren van bramen aan je staalkanten en het onderhouden van staalkanten

Goed geprepareerde staalkanten zijn onmisbaar bij het onder controle houden van je snowboard. De staalkant in je board zorgt ervoor dat je grip houdt in verschillende sneeuwcondities en voorkomt dat je bij elke beweging weg rutscht. Staalkanten lopen meestal in één deel door aan de zijkanten van je board van nose naar tail. Soms zit er bij de overgang naar nose en tail in de staalkant een kleine onderbreking, maar deze mag niet groter zijn dan een spleetje waar je vingernagel in kan. Het is foute boel als je staalkant niet meer netjes aansluit langs de gehele lengte. Je snowboard is namelijk bijzonder kwetsbaar op de plaatsen waar ruimte zit. Mocht je ooit een 2-e hands snowboard willen kopen, let dan op de dikte van de staalkant. Gebruikte snowboards die vaak geslepen zijn hebben soms geen fatsoenlijke staalkant meer over. De staalkant moet over de gehele lengte scherp en glad aanvoelen (pas op voor je vingers!) en over de effectieve kantenlengte (=lengte van het midden van de bolling in je nose tot aan het midden van de bolling in je tail) even dik zijn. Er mogen nooit barsten in de staalkanten zitten.

Controleer regelmatig de zijkanten van je board. Het kan voorkomen dat je board splijt boven je staalkant op de plaats waar het veel te lijden heeft gehad (bv vlak achter je achterste binding als je veel sprongen maakt en vaak op je tail land). Laat dit direct bekijken door een snowboardshop en board hier vooral niet mee door. Verwaarloos een barst of scheur niet, het kan zijn dat je board na korte tijd al onherstelbaar beschadigd. Zeker boards met een houten kern kunnen door opgelopen scheuren vocht opnemen die de kern vervormen en daarmee dus ook je board.Gelijk wegbrengen dus!

Goed, terug naar het onderhoud van je staalkanten. Duidelijk is dus dat als je regelmatig je board gebruikt, je staalkanten hiervan slijten. Je staalkant zal botter worden en bramen vertonen.

Een snowboard heeft twee staalkant zijden:

  • belag kant: de metalen rand die evenwijdig aan de base (onderkant) van je board loopt
  • zijkant: de kant die zichtbaar is aan de zijkant (sidewall) van je board

De staal kant van een snowboard dat nieuw uit de fabriek komt is altijd geslepen op 90° (soms op 89°). Op sommige kantenslijpers kun je de graden instellen waarop je de kant wilt slijpen. Een kant die bijvoorbeeld op 88° geslepen wordt zal scherper aanvoelen dan een kant die op 90° geslepen is. Maar door scherper te slijpen dan 90° verkort je de levensduur van je staalkant. Dit komt omdat op het moment dat de kant weer bot is je veel meer staal zal moeten weghalen om ´m weer scherp te krijgen. Dit probleem is veel minder aanwezig als je gewoon op 90° slijpt.Dus; tenzij je extreem carve gericht bent en het niet erg vind om tamelijk veel te slijpen kun je het beste de staalkanten gewoon op 90° houden.

Benodigdheden voor het slijpen;
-groffe vijl
-fijne vijl
-voor het beste resultaat; een diamant vijl
-wetsteentje of ook wel braamsteentje genoemd
-als je alleen losse vijlen in je bezit hebt; een vijlhouder (bv een aluminium L-profiel en een stevige klem)

We raden het niet aan om uit de losse hand te vijlen!

Voordat we gaan slijpen moeten we eerst de oneffenheden (bramen) op je staalkanten verwijderen. Om deze bramen te verwijderen maken we gebruik van een braamsteentje.Begin hier altijd mee! Als je dat niet doet en er zitten flinke bramen op je staalkant, dan heb je kans dat je je vijlen sloopt ipv dat je je staalkant scherp maakt!

Haal het braamsteentje langs beide kanten van de staalkant. Als je het steentje vlak legt op het staal (niet tegen het snijvlak!) en met een beetje druk langs de gekartelde plekken haalt, kun je (een groot deel van) de braam verwijderen. Als je later gaat slijpen verwijder je de beschadigde delen die op het snijvlak zitten.Herhaal het afbramen totdat de bramen weg zijn en de kanten weer glad aanvoelen.

Dan gaan we slijpen. Het beste zet je het board op z´n kant en klem je het stevig vast. Afhankelijk van de hoek die je in je kant wilt slijpen en/of de conditie van je staal kant (diepe krassen) kies je de grofheid van je vijl.
Let het pijltje op je vijl. Deze geeft de richting aan welke kant de vijl ook daadwerkelijk vijlt. Mocht er geen pijltje op staan, geen paniek. Je zult merken dat als je de vijl langs de staalkant haalt, je de ene kant op de krullen van je board afvijlt terwijl er de andere kant op niets gebeurt. Draai je vijl dus om als je merkt dat er niets gebeurt als je de vijl naar je toe haalt.

Ga niet met je hele gewicht op je vijl hangen!

Het toepassen van een lichte druk is praktisch altijd voldoende.We vijlen altijd in de glij richting, dus van nose naar tail. Vijl voorzichtig en vijl niet meer dan strikt noodzakelijk.
Aan het begin van het vijlen gebruik je dus een groffe vijl. Als je de gewenste hoek hebt bereikt en/of de kanten voelen scherp aan (haal je nagel er maar langs), ga dan over op een fijnere vijl en vervolgens op een hele fijne (diamant)vijl.Een groffe vijl laat namelijk een relatief grof patroon achter in je staalkant. En hoe gladder de staalkant, hoe scherper hij is en blijft.

Door het slijpen van de zijkant hebben we nu echter weer een heel dun braampje gecreëerd. Ga als laatste stap met het braamsteentje of met de diamantvijl nog één keer zachtjes en geheel plat over de belag kant van de staalkant heen.Uiteindelijk voelt je staal kant glad en scherp aan.

Alles wat nu nog rest is het stukje staalkant van je nose en je tail wat net de grond raakt, weer bot maken. Ongeveer 3 a 4cm van het begin en eind van je effectieve kantenlengte dus.Dit voorkomt dat je board nerveus stuurt en snel ´hapt´. Tevens gaat je board op vlakke stukken veel makkelijker rechtdoor.

We beperken ons hier uitsluitend tot het slijpen van de zijkant van je staalkant.Wil je de belag zijde van je staalkant ook slijpen, dan raden wij je aan een snowboardshop op te zoeken met een bandslijper.Als je belag al wat ingesleten is op sommige plekken, dan is de kans groot dat je de hoek van je staalkant op die plekken verandert (zie tekst mbt hol/bol belag).

Waxen

Onderhoud van je belag & je board waxen 

De base van je board dien je in optimale vorm te houden om er zeker van te zijn dat je board in alle sneeuw omstandigheden goed glijd. Hieronder de stappen voor het basis base onderhoud.

1. schoonmaken van je base

-Veeg je belag goed schoon met een doek, of met bv een oud T-shirt
-spuit wat base cleaner op je belag. Base cleaner lost achtergebleven was op en daarmee komt ook alle vervuiling die wellicht nog in de poriën van je belag zit, mee naar boven
-goed boenen!
-laat de cleaner zo´n 10 a 15 minuten verdampen en herhaal de behandeling (als je je board een tijd niet echt hebt schoongemaakt)

Let wel; gebruik base cleaner niet al te vaak. Je belag gaat er heel dof uitzien en kan uitdrogen.

2. reparatie van je belag

Als je kleine gaatjes en/of diepe krassen in je belag hebt, dan kun je dit uitstekend repareren met een P-Tex kaars. Als je grote beschadigingen aan je belag hebt opgelopen, laat dan de reparatie aan experts over!
Steek één uiteinde van het P-Tex aan, houdt het vlak boven het gat of de kras, en druppel deze zo vol. Als je het P-Tex niet goed dicht bij het op te vullen deel houdt, dan heb je kans dat de druppels teveel afkoelen waardoor ze niet goed hechten aan de ondergrond. Bij het afschrapen druk je de P-Tex opvulling er dan ook zo weer uit. Dat geldt uiteraard ook voor de temperatuur van je board. Zorg ervoor dat je board in ieder geval op kamer temperatuur is.
Laat je board en de P-Tex afkoelen en verwijder de overtollige P-Tex met een schraper of met een mesje (snij niet in je belag!). Maak het geheel zo glad mogelijk.

3. je board waxen

Ondanks de laatste technieken en de nieuwste materialen, is het toch aan te raden je board te waxen.
Je board glijdt absoluut beter met de juiste was laag eronder. Met de juist gekozen was weliswaar, want als je de verkeerde was kiest dan kan het aanvoelen alsof je schuurpapier onder je board hebt zitten. Haal in een dergelijk geval de was laag eraf met een beetje base cleaner en voeg alsnog de juiste was toe.
Er zijn verschillende manieren om je board te waxen. De makkelijkste manier is om het door iemand anders te laten doen, maar voor het geval je het zelf gaat doen hebben we de stappen nog even voor je op een rijtje gezet.
Er zijn veel verschillende was soorten, maar in de meeste gevallen zal een multi temperature was volstaan.

-de was aanbrengen

De meest gebruikelijke manier om de was op je board te krijgen is het erop te druppelen. Neem een strijk bout met een gladde metalen onderkant en laat deze flink warm worden.
Houdt de bout met de punt naar beneden en druk de was tegen de bout aan. De was moet smelten maar mag niet gaan roken! Druppel de was over je board. Gebruik niet teveel was. Om de 5 centimeter een druppel is meer dan genoeg. Als je zuinig bent dan kun je ook de was koud op je board aanbrengen. Je pakt het blok was stevig beet en je wrijft de was nu met een stevige druk op je belag totdat je belag er dof uitziet van de was. Het voordeel van deze manier was aanbrengen is dat je natuurlijk veel minder was kwijt bent.
 
-de was verspreiden

Als je het belag voorzien hebt van gedruppelde of opgewreven was ga je het verdelen met de warme strijkbout. Ook hier geldt weer dat je was vloeibaar moet worden, maar niet mag gaan roken. Verdeel de was gelijkmatig over je gehele belag. Laat de was na het verdelen intrekken en afkoelen.
 
-overtollige was afschrapen

Nadat je board is afgekoeld gaan we de overtollige was afschrapen. Neem hiervoor een plexiglas of plastic schraper. Duw de schraper over de lengte van je board totdat alle overtollige was is verwijderd. Maak lange halen.
Wil je het helemaal afmaken, neem dan een kunststof schuurspons en poets je belag tot het zo glad is al een spiegel. Als je het goed hebt gedaan, dan glijd een doek zo van je board af.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here